----

Thursday, March 24, 2016

United Kingdom Day 1 - 4: KL - London - Warner Bros Harry Potter (27/11/2015 - 30/11/2015)

Daku lupa dan malas nak update sebenarnya. Tapi mengenangkan rasa best pulak bila dah tua tua nanti boleh baca balik semua cerita berjimba ni, lalu ku gagahi jua. Tapi nak tulis version laju laju je lah.

Ni cerita dah basi. Cerita tahun lepas. Mak Jemah ke London lagi. Kali ni nak merasa musim winter. Tapi salju takde lah time kami pergi ni. Risau pulak takut puan ibu tak tahan sejuk. Kali ni kami anak beranak pergi termasuk cik puan ibu ku. Tujuan utamanya, ibu nak melawat anak kesayangan beliau di Manchester tu haaa.

Dan kali ni merasa lah naik airbus. 2 tingkat. Besaq habaq hang. Dan tak ramai orang. Ibu ku siap dapat free 3 seat untuk beliau seorang. Boleh baring baring. Dan kali ni perjalanan selama 14 jam. HUHUHU. Lemau bontot ku di atas awan. Anak anak macam biasa lah. Diorang ok je. Cuma amni suke beno vera. Rasanya berkali kali dia vera. Mama jugekkk yang kena salinkan pampers. Sebab abah bagi alasan dia tak muat masuk toilet tu kalau berdua. Iyeee ke.. Pandai betul alasan dia.

Amni. First time ke London. Nak jumpa sepupu.

Opah dan cucu cucu nya. Opah ada kerusi tongkat.

Senang je jaga budak ni. Tido, vera. tu je keje nya

Yang ni toksah cakap la. Lagi senang.

Time makan paling mama suka. wiwiwiwiwi
Sampai di London dalam jam 6.30 pm waktu sana. Sama seperti kami datang dulu, time orang balik kerja. Sebab tu malas nak berebut naik tren, lalu kami tunggu je abang ku dan familynya datang kutip kami di airport, dan naik teksi terus ke BnB yang beliau dah sewa.
Sejam lebih jugak la perjalanan itu, sampai je dah jam 9pm dan masak maggi beramai dan rehat saja malam itu. Ibu pun dah penat. Tapi mama dan anak-anak jet lagged, stress nya daku. HAHA

Dah sampai. Muka masing masing dah comot.

Alia, Aiyris, Mama. Ni dalam teksi. Luar tu sejuk mak ai. Pakcik teksi tu bagi lepak dalam kereta dia sementara tunggu rombongan teksi lagi satu tu sampai. Alia suka sungguh dapat jumpa Aiyris.

Esoknya perjalanan kami hanya pusing London naik bas dua tingkat tuuuu. Tiket semua abangku dah uruskan, kami follow saja. Hehe. Lawatan kami ni santai dan rilek je. Takde kejar apa-apa pun. So, hari pertama di kota London, hanya jelajah naik bus dan naik tren. Hari ke dua pun sama, pusing-pusing naik tren dan berjalan kaki sahaja. Hari kedua ni ibuku ikut abang dan family beliau balik ke Manchester, naik virgin train. Kami anak beranak stay lagi 2 malam di kota London sebab nak pergi Warner Bros Harry Potter!... Hehehe. Tempat idaman ni. So, lepas hantar dan bye bye ibuku di Euston Station, kami berempat pun berjalan kaki lah melihat pemandangan. Jalan sampai kaki dah penat dan dah gelap, baru kami kembali ke sarang. Kali ni ambil hotel area Euston Station je, sebab esok senang sikit nak ke Harry Potter tu, sebab jauh jugak lah perjalanan naik tren untuk ke sana tu.

Pusing pusing kawasan perumahan dulu.

Kakak dan adik

Budak budak seronok

Abah dan mama lagi seronok. hehehe

Round lagi

Adik pun pot pet cuma takde geng.

Yeay. Opah dah ready.

Semua dah ready. Jom!.. Eh. Opah tido sambil senyum pulak

Tunggu tren. Untung laa jadi opah, ada kerusi.

Happy

Cak! Saya Jebat. Saya sebaya Amni. Tapi amni taknak kawan saye. huhuhu

Opah dan mama

Masa ni tengah tunggu bus

Yeay. Berjaya naik bas. tapi tak mampu la nak duduk belakang tu. Sejuk bebenor.

Budak2 dan abahnya duduk belakang. Konon tahan sejuk la

Tak lama kemudian, semua pindah ke depan. kahkahkah

Dan kakak terus lena. Ape daaa

Masa ni nak hantar ibu and the geng naik tren ke Manchester

Kami banyak stop rehat sebab ibu tak larat jalan. hehehe

Lepas hantar ibu ke stesen, kami pegi check in hotel jap lepas tu pegi balik ke stesen untuk bye bye. Dekat je pun hotel dan Euston Station tu

Dalam Euston Station

Seronok sungguh dikau ye

Ni dah malam. Saja jalan-jalan.

30/11/2015.
Pagi pagi lagi dah bertolak ke tempat Harry Potter tu, tiket kena beli online ye kawan-kawan. Make sure beli awal, dan nanti print je tiket tu kat kaunter di sana.
Dalam ni sebenarnya biase je lah bagiku. Macam muzium. Sesapa yang tak minat Harry Potter, lupakan laahh. Tak payah masuk. Boring. Macam kami anak beranak, memang suka! Tambah2 si Alia tu. Excited!... 3 jam habis, rasa macam sekejap je. Nasib baik lah kami ni jenis masak dan bawa bekal. Jimat duit haku. Dan jangan lupa minum air favourite trio Harry Potter tu, butter beer. Rasa macam root beer je punnn. Malas lah nak tulis banyak, layan gambar je lah. Hehe

Masak dulu
Dan breakfast dulu. Kakak ni apa pun dia belasah.

Dalam tren

Dah sampaiiii

Ni kat pintu masuk. Bilik Harry

Ruang makan Student Hogward

Asrama Harry

Jenis jenis tongkat sakti

Over sungguh kakak

Tempat wajib bergambar

Mama pun nak la jugakkkk

Naik ketapi

Dalam ketapi

Outdoor ni sangat sejuk.

Main salji buatan. Ni bukan salji betul.

Outdoor. Ada bas, rumah keluarga angkat Harry, jambatan sekolah dan lain lain

Lunch. Bekal je.

Lepas dah selesai, kami pun kembali ke London, naik bas dan naik train. Jam awal lagi, tapi macam nak malam dah. Kul 3.30pm dah maghrib. Bosan gila datang time sejuk ni. HUHUHU.

Bila dah malam hari, kami rasa rugi pulak kalau balik hotel. So, ronda-ronda di waktu malam la pulak, walaupun jam baru kul 4pm tapi dah malam. Kami pusing pusing sampai lembek lutut, dalam jam 7pm baru lah kembali ke hotel, tapi sempat lah singgah tesco beli roti dan singgah kedai makan nasik. Malas lah nak masak. Esok nya nak ke Manchester pulak. hohoho

Big Ben di malam hari

Trafalgal Square
Ok lah. Jumpa di lain hari. Kbai.